Inicio > Eventos > IV Centenario de la Expulsión de los Moriscos

IV Centenario de la Expulsión de los Moriscos

15 abril, 2010a18 abril, 2010

COORDINADORS:

Jordi Ferrús Batiste – UMH ()

Ignasi Fernández Terricabras – UAB

()

Marina Miquel Vives – MHC ()

Josep Giralt i Balagueró – IEMED ()

En la organización del evento está implicada la Escuela de Etnografía del Mediterrráneo y el Vicerrectorado de Estudiantes y Extensión Universitaria, además de la Universidad Autónoma de Barcelona, el Museu d’Història de Catalunya, el Institut Europeu de la Mediterrània y el Ayuntamiento de Ascó. Además, se reconocerán 1,5 créditos de libre configuración a lo/las alumnos/as de la UMH que se inscriban.

El 17 d’abril de 1610 Felip III signava a Valladolid l’ordre d’expulsar els moriscos de Catalunya. A València, en canvi, els moriscos ja havien estat deportats el 1609. La decisió del rei posava fi a una presència secular de l’Islam a la Corona d’Aragó, que ja no es reprendria fins a la immigració de finals de segle XX.

Els moriscos eren els descendents de la població musulmana medieval que havien estat obligats a batejar-se a principis del segle XVI. A Catalunya, la majoria es concentraven a la Ribera d’Ebre i al Segrià. A partir del mes de juny de 1610, aproximadament 3.500 moriscos catalans van ser expulsats de casa seva sense contemplacions. La celebració del Congrés que aplegarà a estudiosos sobre els moriscos de prestigi internacional a Ascó i a Miravet no és casual: aquests pobles van perdre el 1610 entre el 80 i el 90% de la seva població.

CARTELL PDF

PROGRAMACIO E INSCRIPCIO PDF